ΣΗΜΕΡΟΝ ΤΗ 9η ΙΟΥΛΙΟΥ 2020 ΕΟΡΤΑΖΟΜΕΝ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΟΙ ΒΙΟΙ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ!!!

  1. Άγιος Παγκράτιος Ιερομάρτυρας επίσκοπος Ταυρομενίας
  2. Άγιος Μιχαήλ Πακνανάς ο κηπουρός
  3. Όσιος Φώτιος κτήτορας της Μονής Ακαπνίου στη Θεσσαλονίκη
  4. Άγιοι Ανδρέας και Πρόβος
  5. Ανάμνηση των Εγκαινίων του Ναού της Υπεραγίας Θεοτόκου εν τη Πηγή
  6. Όσιοι Διονύσιος «ο ρήτωρ» και ο υποτακτικός του Άγιος Μητροφάνης ο πνευματικός
  7. Άγιος Μεθόδιος ο νέος Ιερομάρτυρας


Άγιος Μεθόδιος ο νέος Ιερομάρτυρας
+++++++++++++++++++++++++


Ο Μεθόδιος Σιλιγάρδος είναι από τις δυναμικότερες μορφές της Εκκλησίας της Κρήτης. Γεννήθηκε στο Βυζάρι γύρω στο 1750. Ο πατέρας του ονομαζόταν Μανουήλ Σιλιγάρδος. Το κοσμικό του όνομα δεν μας είναι γνωστό. Είχε μια αδελφή παντρεμένη στο Νεφς Αμάρι με τον παπά Ιερώνυμο Βερνάρδο και ίσως είχε ακόμη ένα αδελφό ή και μία αδελφή.
Ο Μεθόδιος πήγε από μικρός να μορφωθεί στη Μονή Ασωμάτων. Είχε ιδιαίτερη επίδοση και διακρίθηκε στην εκκλησιαστική μουσική. Αργότερα δε εδίδαξε ως διδάσκαλος πλέον μουσική και όχι μόνο εις το σχολείον της Μονής Ασωμάτων.
Έγινε μοναχός της Μονής επί ηγουμενίας Μανασσή Τσιριγώτη, που πιθανόν υπήρξε ο «ανάδοχός» του στο Μοναστήρι. Ηγούμενος όμως δεν διετέλεσε, γιατί στο διάστημα 1762-1788 ηγουμένευσαν διαδοχικά ο Μανασσής και ο Ιερεμίας Λίμας επί 20 χρόνια συνέχεια, όπως προκύπτει από τον κατάλογο των γνωστών ηγουμένων της Μονής των Ασωμάτων  και ο ίδιος έγινε μέσα σ’ αυτό το διάστημα επίσκοπος Λάμπης.
Πότε εξελέγη επίσκοπος δε μας είναι γνωστό. Το Φεβρουάριο 1782 πάντως ήταν επίσκοπος, όπως προκύπτει από έγγραφο με την παραπάνω χρονολογία, το οποίο φέρει υπογραφές συνοδικών Μητροπολιτών . Η δράσις του Μεθοδίου Σιλιγάρδου ως επισκόπου Λάμπης ήταν η αιτία της δολοφονίας του από τους Τούρκους. Η δυναμική του παρουσία και το βίαιον του χαρακτήρα του στάθηκαν τα αίτια του μαρτυρικού του θανάτου.
Την περίοδο της αρχιερατείας του προέκυψαν δύο ζητήματα. Το ένα ήταν της φορολογίας των οινοπνευματωδών και αφορούσε όλη την Κρήτη και το άλλο ήταν η άρνηση των ηγουμένων των Μοναστηρίων της περιφέρειας (Αγίου Πνεύματος, Καλοείδαινας, Βούλγαρη και Πρέβελη) να αποδώσουν λογαριασμό και να δεχθούν οικονομικό έλεγχο. Γνωστά είναι τα δύο σχετικά φιρμάνια του 1786-1795 .
Εκτός από τα δύο φιρμάνια του διαχειριστικού ελέγχου σώζεται και προφορική παράδοση που κατέγραψε ο Παύλος Βλαστός και αναφέρει ότι αιτία του οικτρού θανάτου του Μεθοδίου στάθηκε η δικαία του άρνηση να ενδώσει στις παράλογες απαιτήσεις του ανάξιου ηγουμένου της Καλοείδαινας Φαράντου να του ανατεθεί η ηγουμενία στη Μονή Ασωμάτων. Κατά το Συναξαριστή δε των Νεομαρτύρων, «ο Αρχιερεύς Μεθόδιος αντιτάσσετο εις τας βιαιοπραγίας και καταπατήσεις των εκκλησιαστικών δικαίων από τους Τούρκους, κατηγγέλθη δε εις αυτούς από τον ηγούμενον της Καλοείδαινας, του οποίου τη Μονή από πατριαρχική περιήγαγεν εις ενοριακήν».
Οι δήμιοί του λέγοντο Κακάλης και Μπραήμ από το Γερακάρι και Ζεκήρ Αγάς από το Νεφς Αμάρι. Τον εθανάτωσαν στο σπίτι της αδελφής του στις 9 Ιουλίου 1793 ή 1795 εις Νεφς Αμάρι. (…).
Το σεπτό σκήνωμά του ετάφη εις την Μονήν των Ασωμάτων. Ο θάνατός του υπήρξε μαρτυρικός, όπως μας τον διετήρησε η λαϊκή μούσα. Το μαρτύριο τον κατατάσσει εις τους ιερομάρτυρες και εθνομάρτυρες της Κρήτης. Αναφέρεται μεταξύ των Νεομαρτύρων

Τό θαυμαστό σημείο

Μάλιστα με το κυπαρίσσι, στη ρίζα του οποίου θανατώθηκε, συνδέεται ένα θαυμαστό σημείο της αγιότητάς του. Το κυπαρίσσι αυτό κόπηκε, πριν από μερικές δεκαετίες, από ανθρώπους που αγνοούσαν την ιστορία του. Όταν ο τότε εφημέριος του χωριού Νεφς Αμάρι πληροφορήθηκε τα σχετικά, παραχώρησε την ξυλεία του σε τεχνίτη εκκλησιαστικού εξοπλισμού (τέμπλων, αναλογίων κ.τ.λ.) και από εκείνον δόθηκε σε ξυλουργό. Ο ξυλουργός διαπίστωσε ότι τα ξύλα αυτά δεν κόβονταν για να κατασκευαστούν έπιπλα, αλλά μόνο εκκλησιαστικός εξοπλισμός, εικόνες, σταυροί κ.τ.λ. Έτσι, φυλάχθηκε και χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά γι’ αυτό το σκοπό. Το γεγονός αυτό γνωρίζω προσωπικά από τον άνθρωπο που το έζησε.
Ας έχουμε την ευχή του και την ευχή όλων των Κρητών αγίων, μαρτύρων και νεομαρτύρων, και εμείς και όλος ο κόσμος.






Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια