Άγιος Αγάπιος και των συν αυτώ μάρτυρες: Πλήσιος, Ρωμύλος, Τιμόλαος, Αλέξανδρος, Αλέξανδρος (έτερος), Διονύσιος καί Διονύσιος (έτερος)
Άγιος Αριστόβουλος, επίσκοπος Βρετανίας
Άγιος Μανουήλ ο εκ Σφακίων
Άγιος Νίκανδρος ο εν Αιγύπτου
Ανάμνηση της Σωτηρίας της νήσου Λευκάδος
Όσιος Αγάπιος ο εν Σκήτη, Κολιτζοϋ
Άγιος Παρθένιος Ιεροδιάκονος
Όσιος Ιωάννης ο εν τω φρέατι
Άγιος Παρθένιος Ιεροδιάκονος
+++++++++++++++++++++
Ο Ιεροδιάκονος Παρθένιος έζησε στα τέλη του 18ου αιώνα μέχρι το 1805, οι πηγές που σχετίζονται με το βίο του είναι ελάχιστες και αφορούν διάσωση των παραδόσεων που συνδέονται με τη δράση και το όνομά του, και ως ένα βαθμό συγχέονται με τον βίο του Ιερομονάχου Παρθενίου.
Σύμφωνα με τον αείμνηστο δάσκαλο του Διδυμοτείχου Δημήτριο Μανάκα, ο λόγος που θανατώθηκε μαρτυρικά από τους Τούρκους ο Ιεροδιάκονος Παρθένιος, είναι διότι αντιτάχθηκε στην επιλογή της Κυριακής ως ημέρας πραγματοποίησης της εβδομαδιαίας λαϊκής αγοράς. Συγκεκριμένα γράφει τα εξής : «Ενώ μέχρι του 1804 η εβδομαδιαία αγορά εγίνετο το Σάββατον, κατόπιν εισηγήσεων παρά τω εκπροσώπω της (Οθωμανικής) Κυβερνήσεως, όλων των αλλοθρήσκων, μετετέθη αυτή εν ημέρα Κυριακή».Παρακάτω ο αείμνηστος δάσκαλος αναφέρει ότι, εκείνη την εποχή ο Παρθένιος ασκήτευε στη Μονή της Ζωοδόχου Πηγής Διδυμοτείχου και ότι αντέδρασε σθεναρά κατά αυτής της απόφασης. Σε κάθε ομιλία του από το ιερό βήμα τόνιζε, ότι η απόφαση αυτή προσβάλει την Πίστη των Χριστιανών και ότι αντίκειται στους κανόνες της Εκκλησίας μας. Αποτέλεσμα αυτών των πύρινων λόγων, ήταν να απέχουν όλοι οι Ρωμήοι του Διδυμοτείχου και της περιφερείας του από την αγορά της Κυριακής.
Η όλη κατάσταση βεβαίως έφερε μια μεγάλη σύγχυση στην κοινότητα του Διδυμοτείχου, η οποία αποτελούνταν από Έλληνες (Ρωμηούς), Τούρκους, Εβραίους και Αρμενίους. Αποτέλεσμα αυτής της πόλωσης ήταν να παραδοθεί ο Παρθένιος : «εις τον φανατισθέντα όχλον και να υποστεί μαρτυρικόν θάνατον κατά το 1805».Ο Απόστολος Ευθυμιάδης στο περισπούδαστο έργο του ¨Η συμβολή της Θράκης στους απελευθερωτικούς αγώνες του έθνους¨, γράφει σχετικά με το μαρτύριο του Ιεροδιακόνου Παρθενίου τα εξής : «Οι Τούρκοι, όταν πληροφορήθηκαν για το, κατά τα ανωτέρω, αντιτιθέμενο στις αποφάσεις τους κήρυγμα του Παρθενίου, παραμόνευσαν έξω από τον Ιερό ναό και κατά την έξοδο εξ αυτού του Παρθενίου επετέθησαν εναντίον του και τον εκακοποίησαν, αφού δε τον υπέβαλαν σε φρικτά βασανιστήρια, αξιώνοντας ταυτόχρονα την απ’ αυτόν αποκήρυξη του Χριστού και την προσχώρηση του στον ισλαμισμό, τον εθανάτωσαν στο δρόμο και μπροστά στα μάτια των χριστιανών, οι οποίοι με πόνο ψυχής παρακολουθούσαν το μαρτύριο του Αγίου Παρθενίου».Κατά μία διασωθείσα τοπική παράδοση, η περιοχή όπου θανάτωσαν τον Ιεροδιάκονο Παρθένιο ήταν στο δρόμο, όπου σήμερα βρίσκεται ο Ιερός Ενοριακός Ναός της Κοίμησης Θεοτόκου Διδυμοτείχου. Εκείνη την εποχή βεβαίως δεν υπήρχε ο υπόψη ναός, καθώς : «όπως αναγράφεται στον ¨Κώδικα Γ’¨ της Ιεράς Μητροπόλεως (Διδυμοτείχου), ο ναός (της Κοίμησης Θεοτόκου) έχει ανεγερθεί στη θέση του ιστορικού ναού της Αγίας Σοφίας, ¨εν τω μαχαλά του Διδυμοτείχου¨, δηλαδή εκτός των τειχών».Ο παλαιός ναός ανακαινίσθηκε ένα χρόνο μετά το μαρτύριο του Παρθενίου, το οποίο έλαβε χώρα στις 5 Μαρτίου 1805, γεγονός που αναγράφεται σε : «μαρμάρινη πλάκα εντοιχισμένη επάνω από τη δεξιά πύλη που οδηγεί από το νάρθηκα στον κυρίως ναό ΕΚΕΝΟΥΡΓΗΘΗ ΤΟΥΤΟΣ Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ΥΜΩΝ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΕΝ ΕΤΕΙ ΩΣΤ’ ΜΑΡΤΙΟΥ 5 1806».Βλέπουμε ότι στην επιγραφή ο ναός αναφέρεται ως ναός της Θεοτόκου και όχι της Αγίας Σοφίας. Όπως όμως και αν ονομαζόταν, αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι η ημερομηνία της 5ης Μαρτίου, η οποία συμπίπτει με το μαρτύριο του Ιεροδιακόνου Παρθενίου (καθώς βεβαίως και του Ιερομονάχου Παρθενίου). Το ότι συμπίπτουν οι ημερομηνίες, ενδεχομένως να είναι ένα τυχαίο γεγονός, μπορούμε όμως να υποθέσουμε, ότι ο ναός υπέστη μεγάλες ζημιές από τον τουρκικό όχλο, κατά τη διάρκεια του μαρτυρίου του Αγίου Παρθενίου, ως αντίποινα για τη στάση των Ρωμηών της πόλης, οι οποίοι αμφισβήτησαν την εντολή για το παζάρι της Κυριακής. Εν συνεχεία μετά από ένα χρόνο ο ναός «εκενουργήθη» από τους Διδυμοτειχίτες, και ορίστηκε ως ημερομηνία ανακαίνισής του η ημέρα του μαρτυρίου του, προκειμένου να τιμήσουν τον Νεομάρτυρα Παρθένιο. Όσον αφορά την ημερομηνία θανάτωσης του Ιεροδιακόνου Παρθενίου, θα πρέπει να αναφέρουμε, ότι σε συναξάρια αναγράφεται και η 15η Μαρτίου.
0 Σχόλια